PROHLÁŠENÍ O SHODĚ
PROHLÁŠENÍ O SHODĚ
Další zvláštní kapitolou je Prohlášení o shodě (PoS). Je to písemný dokument od výrobce či dodavatele, který potvrzuje, že výrobek smí být uveden na trh a že splňuje technické požadavky platné legislativy EU a ČR. K takovým výrobkům se řadí i elektrická zařízení nízkého napětí, tedy i fotovoltaické elektrárny, které dodává firma Schlieger. Jelikož mimořádná revize konstatovala, že nebyla dodána žádná PoS (pro měnič, baterie, rozváděcí skříňky, wallbox či další jističe a zařízení), požaduji tyto dokumenty po firmě. Jaký je výsledek? Naprostá ignorace mého požadavku ze strany firmy.
Jen pro příklad uvedu jiný přístup. Požadoval jsem PoS firem OEZ, CHINT a řady dalších. Tato PoS buď šlo stáhnout přímo z internetu daných firem, popřípadě po písemné komunikaci mi byla doručena. Vše do jednoho týdne. Nesetkal jsem se s případem, kdy firma nereagovala a nevyšla vstříc mému přání.
Jediná výjimka je firma Schlieger. Když jsem se dotazoval na e-shopu na PoS pana B., tak mi tvrdil, že přeci vše mají. Ale nedodají, protože nejsem jejich obchodní partner. Kontaktoval jsem nově vytvořené Zákaznické centrum, kde mi paní L.V. tvrdila, že PoS na výrobky mají. Tak jsem požádal o jejich zaslání. Její odpověď byla pozitivní, leč moje očekávání bylo negativní a splnilo se. Nic nedodali. Na urgenci o dodání již paní L.V. tvrdila, že PoS nemá a že požádala kolegyni jiného oddělení Schliegru o jejich dodání a čeká na jejich zaslání. Mám mít strpení. Věřím tomu, že její kolegyně opět volala na jiné oddělení, zda by nemohlo dokument doručit. To oddělení by mohlo požádat prodejce. Ten zase může oslovit výrobce. Tuto báchorku jistě všichni známe, pohádka o kohoutkovi a slepičce je toho dokladem. A toto se mi v další komunikaci s firmou opět potvrdilo.
Jen pro připomenutí. Oznámení o nedodání PoS bylo zasláno firmě v souvislosti s mimořádnou revizí dne 3.4.2023, kdy jsem revizi posílal na pět míst firmy, mimo jiné i na vedoucího reklamací pana J.M. Uplynulo skoro půl roku, posun v řešení nulový. Uplynul rok a situace je stále stejná. Dozor nad trhem pro vyhrazená elektrická zařízení je v této republice asi na malé úrovni, v této záležitosti jsem podal nový podnět na ČOI. Výsledek prozatím neznám.
Po 166 dnech jedna pozitivní změna. Dne 19.9.2023 jsem obdržel PoS na střídač a panely. Autorem je jednatelka firmy paní Markéta Chrbolková. Dokumenty byly asi utajené, když nikdo z firmy nebyl schopen je doložit. Přitom byly vytvořeny před dvěma či třemi lety. Nebo zaměstnanci firmy je nebyli schopni nalézt? Ale kde jsou ostatní PoS, taky jsou utajené? Zase marně čekám, zda mi je paní L.V. z nově vytvořeného oddělení zákaznické péče bude schopna doručit. Ona totiž zatím čeká, až jí budou zaslány od její kolegyně. Zbývající PoS nebyly dodány.
Zaslal jsem firmě ukázky dokumentů (certifikát, elektrické schéma, montážní návod, protokol o kusové zkoušce, uživatelský návod), které některé české firmy dodávají ke svým rozvaděčům. Firma se ohrazuje, že to, co jsem zaslal, není žádný vzor a můj požadavek o zaslání dokumentů předává svému právnímu oddělení. Ptám se, co jako bude právní oddělení dělat a zkoumat? Budou vyrábět dokumenty, zkoumat, zda mohu vznést požadavek o zaslání dokumentů nebo co budou řešit? Firma Schlieger mi vzkazuje, že v daném okamžiku mi není schopna pomoci. Dokumenty nebudou. Tak kdo má PoS vytvořit? Po dalším e-mailu se problémem dodání PoS nově zabývá i logistické oddělení. Poslední informace, PoS firma již má v anglickém jazyce (doufám, že byla vydána v EU, jinak budou k ničemu) a čeká se na překlad do češtiny.
Firma naprosto nechápe, co je označení CE na výrobku. Toto označení se vyskytuje na všech rozvaděčích, které dodává od firmy ZJBENNY. Pokud je někde umístěno CE, musí k tomu být i PoS. To, že existuje zákon 22/1997 Sb., který o tomto detailně pojednává v §13, firmu Schlieger zřejmě netrápí. A pokud PoS nejsou, není to náhodou podvod? Zná firma pojem certifikovaný rozvaděč?
Dne 16.10.2023 jsem v 9:53 hod. zaslal e-mail na firmu ZJBENNY do Yueqing City do Číny, ve kterém jsem s firmou řešil PoS. Po několika konzultacích s čínskou firmou mi v 11:53 hod firma ZJBENNY poslala CE Prohlášení o shodě, což je samozřejmě něco jiného než PoS. Chci tímto jen ukázat, že z Číny mám odpověď za 2 hodiny, byť s polovičatým řešením. Od firmy Schlieger ani po 196 dnech nemám řešení žádné. Poslední informace k 22.11.2023 je od paní L.V., že PoS jsou stále ve zpracování marketingovým a logistickým oddělením.
Dne 13.3.2024 mi bylo v telefonickém hovoru se specialistkou zákaznické péče paní Z.Š slíbeno, že můj opětovný požadavek o zaslání PoS projedná se svou vedoucí. Tentýž den mi paní Z.Š. odepsala, že její nadřízená odeslala požadavek na kompetentní osobu, aby mi PoS odeslala. Reakce kompetentní osoby byla nulová. Po mojí další urgenci jsem se dne 26.3.2024 dozvěděl, že opakovaně byla paní Z.Š. za kompetentní osobou, aby mi poslala požadované dokumenty. Jak je vidět, kompetentní osoba ve Schliegeru není kompetentní.
Dne 5.4.20024 jsem vytočil známé číslo 226 223 890. Ozvala se mi paní N.R. Obsahem hovoru bylo opět PoS a kompetentní osoba, která se mi neozývá. Chtěl jsem mluvit s paní Z.Š, se kterou jsem již byl v kontaktu. Bylo mi sděleno, že je nemocná. Požádal jsem o spojení s její vedoucí paní N. Bylo mi sděleno, že je nemocná. Zanechal jsem tedy vzkaz, aby se mi v pondělí 8.4.2024 ozvaly. Do poznámek jsem si napsal: neozvou se. Bingo. Podle předpokladu se nikdo neozval. Následně jsem dostal e-mail od paní N.R., ve kterém mi poslala PoS zhotovená v Číně. Zbývající, předpokládám opět vyrobena v Číně, má poskytnout její kolega, pod kterého spadá tato agenda. Jak to dopadlo? Po 371 dnech se v této oblasti nic nezměnilo.
Dne 15.4.2024 jsem obdržel e-mail z oddělení zákaznické péče, abych se obrátil se svým požadavkem komunikovat s kompetentním pracovníkem na reklamační oddělení. Tam jsem se dozvěděl, že mě nespojí, protože kompetentní pracovník nemá v popisu práce komunikovat se zákazníkem. Byl jsem odkázán na paní B.V., která má údajně řešit reklamaci, kterou však neřeší. Tak komu máte volat? Kompetentní pracovník má utajení jako v Los Alamos. Váš problém nezmizel a svět se točí dál.
Po ukončení mimosoudního řešení 3.6.2024 mi bylo firmou sděleno, že Schlieger má zájem na smírném vyřešení zbylých sporných bodů, tedy i PoS. Další dva měsíce uběhly a žádné smírné řešení se nekoná. Firma jedná v zajetém stereotypu, Jako PoS jsou mi stále nabízeny dokumenty, které nesplňují požadavky Přílohy č. 4 Nařízení vlády 118/2016 Sb. Zaslal jsem advokátce firmy (firma se mnou o daném tématu nekomunikuje) nový návrh PoS s vodoznakem (který jasně ukazoval na to, že se jedná o neplatný dokument), který by mohla firma udělat. Odpovědí mi bylo, že firma nemá zájem o zneužití loga, razítka či podpisu z mé strany, a bylo mi sděleno, že Schlieger je jenom distributorem komponentů. Dovozce komponentů je mi neznámý, takže PoS není po kom vyžadovat. Tuto informaci mi dozvídám po roce a půl.. I tak ale platí Zákon 90/2016 Sb:, §9, odst. 2., kde jsou uvedeny povinnosti distributora i vůči PoS. Vzniklou situaci řeším s pomocí ČOI.