OPRAVY FVE
HROMOSVOD
Jelikož provedení ochrany proti blesku a stav konstrukce pro panely jsem považoval za katastrofické, rozhodl jsem se k následujícím krokům.
Stávající hromosvod jsem předělal na oddálený hromosvod. Každá část FVE je od hromosvodu vzdálena více jak 50 cm. Konstrukce a panely nejsou v žádném vodivém kontaktu s hromosvodem. Stávající jímací tyč byla posunuta a upravena tak, aby její vzdálenost od FVE odpovídala uvedené vzdálenosti. Celá střecha byla doplněna o 4 pomocné jímače, aby v případě zásahu bleskem byla FVE chráněna před jeho účinky. Provedení dokumentují následující fotografie.
Ze strany Schliegeru stačilo, pokud bych se o tomto problému pobavil před montáží, vše mohlo být uděláno dříve. Takto mi firma zasáhla do ochrany proti blesku, neupozornila na problém a nezajímala se o to, co způsobila svojí neodbornou montáží. Schlieger na tuto skutečnost nikdy nereagoval.
ZAVĚTROVÁNÍ
Obdobná situace byla s konstrukcí pro panely FVE. Podrobnosti jsem uváděl, budu se věnovat pouze opravě. Od firmy jsem si nechal zaslat námitky vůči tomu, zda si mohu sám provést opravu s tím, že mi bude zachována záruka na FVE. Korespondenci se mnou řešila specialistka reklamací paní Z.V., můj požadavek předala na servisní oddělení. Jelikož jsem neobdržel žádné zamítavé stanovisko, považoval jsem opravu za schválenou. Provedl jsem zavětrování podle návrhu, který jsem firmě zaslal již v únoru. Na foto je vidět, co mi předala firma, a jak vypadá moje oprava konstrukce se zavětrováním. Jen pro připomenutí, Schlieger na tuto skutečnost nikdy nereagoval.
UZEMNĚNÍ
Rovněž jsem
opravil upevnění veškerých zemnících vodičů na nosné konstrukci pro upevnění panelů FVE. Firma to provedla tak, že
měděné vodiče přišroubovala přímo na hliníkovou konstrukci, čímž vytvořila galvanické
články, které by se projevily korozí zemnících přívodů. Jak se to má správně
provést, Shlieger zná. Zjistil jsem to z jedné korespondence od firmy. Já
to vyřešil vždy dvěma cupálovými podložkami, srovnání provedení od firmy a moje
vlastní provedení je na následujících fotografiích.
Jenže FVE takových oprav vyžaduje více, viz. závěry mimořádné revize. Schlieger tento problém nikdy neřešil.
KABELÁŽ
Mezi panely byla natažena kabeláž bez podpěr. Takže při každém silnějším větru docházelo u ní k pohybu. Díky tomu by časem mohlo dojít k poškození vodičů, rovněž tak hrozilo nebezpečí utržení při údržbě na střeše. Neprovedení podpěr bylo rovněž shledáno jako závada při mimořádné revizi. Jelikož firma tuto závadu naprosto neodstranila, řešil jsem si opravu sám. Podpěry jsem nakoupil od firmy DEHN a doplnil je hliníkovou tyčí, ke které jsem pomocí svorek připevnil kabelové chráničky s vodiči. Tím se celé vedení zpevnilo a je chráněné vůči průhybům či jiným namáháním. Jako u předešlých nedostatků, Schlieger tuto skutečnost nikdy neřešil.
Problém s wallboxem
V říjnu jsem potřeboval znovu použít
wallbox. Po jeho zapnutí došlo k tomu, že se mi aktivoval proudový chránič
domu. Bylo to poté, co firma prováděla dodatečnou montáž ochranného vodiče k FVE.
Zapnutí wallboxu proběhlo tedy poprvé od opravy. Po vypnutí wallboxu a zapnutí
proudového chrániče a opětovného zapnutí wallboxu se stalo totéž. Navíc vypadl i hlavní jistič elektroinstalace
na domě. Takže jsem Schliegru nahlásil závadu a následně potvrdil servisní
výjezd technika na 21.10.2023. Technik pan K.T. provedl kontrolu a zjistil totéž. Jeho
oprava spočívala v tom, že mi odpojil proudový chránič, tímto odpojením
začal fungovat wallbox. Během opravy byl proudový chránič několikrát uveden do
činnosti. Po zapojení proudového chrániče se situace vždy opakovala, navíc se
začaly vypínat i jističe dvou obvodů v domě. Přitom před zásahem do rozvaděče
se nic takového neobjevovalo. Pan K.T. situaci řešil nahrazením stávajícího
chrániče jiným, přičemž k žádné změně nedošlo. Proudový chránič i jističe
opět zareagovaly. Takže výsledkem zásahu je, že proudový chránič byl odpojen.
Technik K.T. učinil závěr, že závada musí být v domě. Aby fungoval
wallbox, což bylo předmětem zásahu servisu, byl učiněn zásah do
elektroinstalace výše popsaným způsobem. Tím byla závada opravena, ale mně
vznikl zásadní problém s ochranou. Co, kde a jak technik zapojoval či
odpojoval, nemohu posoudit, protože mu pod ruce nevidím a nevím, co přesně udělal.
Proč došlo k vypadávání jističů, mi není jasné, nikdy před zásahem
technika nebyl problém. Po servisním zásahu mám ještě větší problém než před ním. Sice wallbox funguje, ale
elektroinstalace je bez proudové ochrany.
Pokud došlo k vypínání jističe, tak mohlo dojít během prací v domovním rozvaděči ke zkratu. V současnosti jsou všechny jističe v pořádku, nikde není vidět žádnou závadu. Takže lze klidně učinit závěr, že jističe a obvody v domě před opravou byly v pořádku (nikde neunikal žádný proud, proto proudový chránič nevypnul, žádný jistič nevypínal, protože v obvodech nebyl žádný zkrat). Když nebyl před servisním zásahem zapnut wallbox, proudový chránič nevypnul. Se zapnutým walboxem proudový chránič vypnul, tedy asi došlo k úniku proudu, třeba tím, že za proudovým chráničem je vodič N někde spojen s vodičem PE, případně je udělána chyba v propojení vodičů. To jsou jen moje úvahy, problém by mohl být i jinde. Myslím si, že firma by měla řešit, proč namontovaný wallbox způsobuje aktivaci proudového chrániče. Problém se nevyřeší tím, že se vytvoří jiný problém a řekne se, že to není problém firmy. Na opravu jsem podal 15.11.2023 reklamaci.
Reklamaci přijel dne 28.11.2023 řešit pan J.Z. Po demontáži panelu rozvaděče se zhrozil nad tím, co uviděl. Bylo mu řečeno, že má vyměnit jistič, místo toho řešil opět opravu chybně zapojeného wallboxu, přepojení domovního rozvaděče a zpětné rozpojení nulového můstku od PE, opětovné zapojení proudového chrániče, montáž a propojení svorek s PE můstkem, odstranění volně se protáčejících ok u vodičů FVE, nové připojení FVE do domovního rozvaděče. Celá oprava kvůli vyhledávání vodičů a dalším pracím trvala více jak polovinu pracovního dne. Přitom jsem na servis firmy zasílal e-mail, ve kterém jsem podrobně popisoval situaci na FVE a v domovním rozvaděči. S prací pana J.Z. jsem byl velmi spokojen. Pan J.Z., kterého ke mě firma Schlieger poslala, byl totiž jediný, který skutečně rozuměl problému a se kterým jsem byl, jak jsem již uvedl, spokojen. Poněkud špatná reference na firmu s dnes již třináctiletým působením na trhu, která o sobě tvrdí, že je jednička na trhu. Je ale pravdou, že Schlieger o sobě tvrdí, že je jednička na trhu v počtu realizací. Zde je asi jádro problému firmy. V počtu realizací jsou možná jednička, ale jinak u mě propadají ve všech oblastech od projektování, logistiky, realizace, revizí, servisu, kvality, dodržování norem, zákonů, komunikace a řešení reklamací.